Styl życia

Joga w profilaktyce nowotworów - dla kogo, w czym pomaga?

mar 01,2019

Co to jest joga?

Joga to starożytna forma ćwiczeń dla ciała i umysłu. Istnieją różne odmiany jogi - hatha joga, joga twarzy, joga kundalini- jedne bardziej relaksujące, inne bardziej angażujące mięśnie. Ogólnym założeniem jest zwiększenie siły i elastyczności, a także praca nad spokojnym, głębokim i równomiernym oddechem. W jodze dąży się do osiągnięcia harmonii pomiędzy umysłem, ciałem i duchem, aby stać się spokojniejszym oraz pozostać w dobrym zdrowiu. 80 podstawowych pozycji wykonuje się na stojąco, na kolanach, na siedząco lub na leżąco, na specjalnej macie do ćwiczeń.


Jakie są zalety jogi?


Uprawianie jogi pomaga przede wszystkim obniżyć ciśnienie krwi oraz zredukować ból w odcinku lędźwiowym. Badania wykazały jej pozytywny wpływ w przypadku epilepsji, astmy, depresji oraz zespołu jelita drażliwego. Joga wzmacnia stawy, kości i chroni kręgosłup. Pomaga także zredukować napięcie w ciele, co zapewnia głęboki sen. Dzięki zwiększonemu przepływowi krwi poprawia dotlenienie organizmu.


Na czym polega joga?


Typowe zajęcia trwają od 60 do 90 minut. Można umówić się z prywatnym instruktorem albo uczestniczyć w zajęciach grupowych. W Internecie znajduje się także wiele filmów instruktażowych, aby można było ćwiczyć w zaciszu własnego domu.
W trakcie trwania zajęć wykonuje się różne pozy, ćwicząc tym samym regularny, skupiony oddech, po czym następują ćwiczenia relaksacyjne.
Do jogi potrzebna jest jedynie mata antypoślizgowa. Czasami używa się różnych akcesoriów, jednak można się bez nich obyć lub wykorzystać przedmioty znajdujące się w domu. Warto założyć wygodne, rozciągliwe ubrania, aby czerpać jak największą przyjemność z ćwiczeń.
Joga jest bardzo bezpieczną formą aktywności fizycznej, jednak najlepiej nauczyć się podstaw pod nadzorem nauczyciela, a następnie wykonywać ćwiczenia samodzielnie w domu. Jeśli macie kłopoty z kręgosłupem, warto zasięgnąć porady zawodowego fizjoterapeuty, na które ćwiczenia położyć nacisk, a które koniecznie odpuścić.


Jakie korzyści daje joga pacjentom chorym na raka?


  • Podstawową zaletą jogi jest to, że poprawia samopoczucie. Jest to naturalny sposób aby poradzić sobie ze stresem, niepokojem i depresją. Joga relaksuje, poprawia nastrój, zwiększa odporność i wzmacnia zdrowie organizmu.
  • Według niektórych pacjentów, joga pomaga łatwiej przejść przez okres leczenia, dzięki redukcji objawów i zmniejszeniu odczuwanego bólu, zmęczenia, problemów ze snem i depresji . Joga pomaga też szybciej dojść do zdrowia po operacji ponieważ buduje siłę i zwiększa elastyczność.
  • Dzięki zwiększonemu przepływowi krwi podczas ćwiczenia jogi, organizm pozbywa się toksyn z organizmu pozostałych po leczeniu. Głębokie oddechy wykonywane podczas ćwiczeń dostarczają więcej tlenu do zmęczonych komórek, co również wspomaga proces detoksykacji.
  • Regularne ćwiczenia zwiększają mechanizmy obronne organizmu i zmniejszają ryzyko zachorowania na raka.
  • Chroniczny stres obniża naszą odporność, natomiast zrelaksowane ciało i umysł stymulują regenerację i proces samoleczenia organizmu.

Poza tym joga jest...przyjemna. W pierwszym okresie ćwiczeń może się wiązać z niewielkim bólem podczas wykonywania ćwiczeń, ze względu na nierozciągnięte, zastałe ciało. Natomiast ważne jest, aby wykonywać daną pozycję tylko do momentu, kiedy poczujemy napięcie, jeśli towarzyszy temu ból- nie pogłębiajmy na razie tej pozycji, przyjdzie na to czas. Stopniowo, dzień po dniu, wytrzymałość naszego ciała, mięśni, ścięgien zwiększa się na tyle, że możemy pozostawać w pozycji dłużej, ale też głębiej, to znaczy bardziej odgiąć ciało lub mocniej wyprostować ciało. W jodze najważniejsze jest wsłuchiwanie się we własne ciało, ono wie najlepiej, czego potrzebuje. Zasygnalizuje nam to uczuciem, które wiele osób nazywa „przyjemnym napięciem”, kiedy po prostu czuć „tak, to właśnie mi jest potrzebne” .

Przykładowe ćwiczenia możecie znaleźć na popularnych serwisach wideo np. tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=bs4v04RHK_0

bibliografia:
Int J Yoga. 2018 Jan-Apr; 11(1): 3–29. Yoga into Cancer Care: A Review of the Evidence-based Research
Ram P Agarwal and Adi Maroko-Afek

podobne artykuły

produkty