Pijecie zieloną herbatę? To świetnie, ale czy wiecie, która jest najzdrowsza, i jak ją parzyć?



Zdrowotne właściwości zielonej herbaty znane są od wieków. Posiadają tzw. katechiny, które są wyłapywaczami wolnych rodników (EGCG). W badaniach laboratoryjnych dowiedziono, że EGCG hamuje wzrost komórek nowotworowych, a nawet potrafi uruchomić ich program samozniszczenia (apoptozę). Ogranicza też tworzenie nowych naczyń włosowatych, które mogłyby potencjalnie zaopatrywać komórki nowotworowe w tlen i cukier. W ten sposób ogranicza groźbę metastazy – powstawania przerzutów raka.


Parę istotnych wskazówek:


Czym sie kierować przy wyborze zielonej herbaty?
Wyniki badań wskazują jasno, że znacznie wyższy poziom EGCG odnotowuje się w herbatach japońskich niż chińskich. Warto też zwrócić uwagę na jakość herbaty, ponieważ w tych lepszej jakości jest znacznie więcej polifenoli. Dlatego nie wybierajcie tych najtańszych, dopytujcie sprzedawców.


Gdzie można kupić zieloną herbatę wysokiej jakości?

Raczej nie w marketach. Osobiście polecam kupowanie zielonej herbaty w specjalnych japońskich sklepach posiadających np asortyment do sushi (ja sama właśnie w takim kupuję, są we wszystkich większych miastach). Dobrą, i często pewnie wygodniejszą formą jest kupowanie z internetowych sklepów-herbaciarni, które też często importują towar wysokiej jakości.


Szukasz wysokiej jakości herbaty? Sprawdź tutaj


Jak poznać, że towar jest wysokiej jakości?

Zielona herbata dobrej jakości ma zazwyczaj ciemnozielony kolor suszu, daje też napar o intensywnej barwie, którego smak powinien być wyrazisty. Powiem szczerze, że ja nauczyłam się odróżniać dopiero wtedy, kiedy pierwszy raz posmakowałam jak to mówię “prawdziwej” japońskiej zielonej herbaty, bo różnicę od takiej, którą można kupić w markecie czy wypić w większości kawiarni po prostu czuć  Polecam też smakowe - moja ulubiona to zielona z prażonym ryżem.


Ile czasu parzyć?
Jak najdłużej!

Czas parzenia jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na ilość polifenoli. Warto wiedzieć, że parzenie krótsze niż 5 minut pozwala uwolnić się ok. 20% tej ilości katechin, które można uzyskać w czasie 8-10 minut! Różnica? Ogromna.

Dodatkowo herbata średniej jakości lub też zbyt krótko parzona, może zawierać ponad 60% mniej polifenoli niż herbata wysokiej jakości, doskonale zaparzona. W związku z powyższym te różnice mają znaczny wpływ na potencjał przeciwrakowy zielonej herbaty.


Czy zielona herbata oddziałuje tylko na niektóre typy raka?

Badania z ostatnich lat wskazują na dobroczynne działanie zielonej herbaty w zapobieganiu rozwoju choroby nowotworowej różnych typów, w szczególności raka pęcherza, prostaty, żołądka oraz piersi. Picie zielonej herbaty może zmniejszać ryzyko rozwoju raka, ponieważ, jak udowodniono w badaniach in vitro, EGCG hamuje wzrost szczepów komórek rakowych, w tym białaczki szpikowej, raka nerki, piersi, skóry, prostaty i jamy ustnej. Również badanie prowadzone na zwierzętach wykazały, że zielona herbata zapobiega rozwojowi guzów wywołanych przez kancerogeny (głównie nowotwory: płuc, przełyku, skóry, piersi, żołądka czy okrężnicy). Jak więc widać skuteczność zielonej herbaty jest już potwierdzona pod kątem wielu różnych typów nowotworów, choć oczywiście nie możemy powiedzieć, że z pewnością oddziałuje na wszystkie, bo nie ma badań odnośnie niektórych z nich.


Ciekawostki

Niektóre badania wykazały, że antyutleniające działanie katechin znajdujących się w zielonej herbacie jest 20 razy silniejsze niż witaminy E!

Składniki tego napoju mają także korzystny wpływ na poziom cholesterolu we krwi oraz na poziom ciśnienia krwi.